32 / PNL

PostNL

Services Explainers Creative Concept Design Animation

PostNL heeft zijn blik op de toekomst. Voor een van de meest herkenbare merken van Nederland ontwikkelden wij een nieuwe aanpak voor explainers.

Na een rebranding en nieuwe positionering, ontwikkeld door Studio Dumbar, zien we een merk dat modern, innovatief en digitaal is. ‘De bezorger van vernieuwing’. 

Een nieuwe lijn in de explainers stelt PostNL in staat consumenten te informeren op een manier die aansluit bij het vernieuwde merk. Verbinding staat centraal. En zo keken we naar nieuwe manieren om de doelgroep te bereiken.

“From situation-driven to purpose-driven animation”

Rol

In samenwerking met Vividblue en Studio Dumbar, zijn de nieuw ontwikkelde explainer animaties van PostNL zowel visueel als inhoudelijk vernieuwd.

Wij zijn samen met Vividblue, de hoeder van het opgebouwde DNA van PostNL, op onderzoek gegaan naar vernieuwing. Om samen een explainer-format voor PostNL te ontwikkelen dat moderner, relevanter én leuker is.

Een frisse kijk

Een traditionele uitleganimatie is vaak letterlijk, droog en soms zelfs belerend. Een karakter bevindt zich zonder enige context in een situatie waarin bepaalde stappen doorlopen moeten worden. Als kijker ben je niet betrokken en komt informatie niet binnen. Dat moet beter kunnen.

Met visual storytelling geven we een karakter een doel en vanuit het concept een verhaallijn. Zonder poespas. Geen saaie situaties op een computerschermpje of karakters met onnodig lange handelingen. Kortom: cut the crap! Dit noemen we purpose-driven storytelling.

Een benadering waarbij we juist kijken  naar de vraag achter de situatie. Zo komen we tot de kern van het communicatievraagstuk.

De geïntegreerde digitale wereld

De digitale en fysieke werelden lopen in onze levens naadloos in elkaar over. Ook de dienstverlening van PostNL. Deze ervaring hebben we ook in de explainers verwerkt, door digitale schermen op een speelse en seamless wijze te integreren in de fysieke wereld.

Na een intensief traject, waar de essentie van PostNL als digitaler merk naar boven kwam, ontwikkelden we een herkenbare en toegankelijk stijl voor de explainers.

Het resultaat: een frisse nieuwe look & feel voor PostNL, en een vernieuwende manier van communiceren voor het vooruitstrevende merk.

 

 

Credits

Rebranding: Studio Dumbar
Concept: Supermassive, Vividblue
Illustration & motion design: Supermassive

Explainers

Explainers maken we met passie en vakmanschap. De kunst om een verhaal op de beste manier te communiceren, daar worden we blij van. Lees op onze services-pagina meer over onze aanpak.

Play View Meer Sluiten Bekijk case